7 din 10 români declară că au încercat să se lase de fumat, iar 8 din 10 români declară că au auzit de produse care ar putea reduce riscurile asociate fumatului*
Rezultatele menționate confirmă nevoia de informare a consumatorilor asupra aspectelor care țin de consumul de produse cu impact asupra condiției fizice și sănătății, în special atunci când nu sunt consumate cu moderație. În privința informării, de exemplu, despre alternativele cu potențial de reducere a riscurilor asociate fumatului, 47% dintre respondenții la studiul nostru au declarat că se informează de pe internet, în timp ce 37% de pe rețelele de socializare, 33% din media (TV), 21% de pe grupuri, bloguri și forumuri și doar 19% de pe site-uri specializate*.
Există strategii de sănătate publică ce utilizează reglementări, măsuri fiscale, campanii de comunicare și servicii de sprijin pentru reducerea efectelor nocive asociate fumatului. În practică, aceasta înseamnă în primul rând încurajarea fumătorilor să adopte produse alternative la fumat, adică produse din tutun sau nicotină care nu implică ardere, cum ar fi țigările electronice, produsele care încălzesc tutunul, produsele cu nicotină pentru uz oral.
Reducerea efectelor nocive este o abordare uzuală în politicile de sănătate publică în diferite domenii, deoarece strategii precum „doar abstinența” s-au dovedit ineficiente. Reducerea efectelor nocive este recunoscută, de asemenea, ca abordare în cadrul Convenției-cadru pentru controlul tutunului a OMS.
Comisia Europeană a demarat recent un proces de consultare publică pentru evaluarea cadrului legal privind controlul tutunului, în contextul dezvoltării noilor categorii de produse. Consumatorii au astfel o voce și își pot exprima opinia sau împărtăși experiența lor în utilizarea produselor alternative la fumat. Vocea publicului este un factor extrem de important în evaluarea cadrului de reglementare, deoarece factorii decizionali vor avea astfel o imagine cât mai clară și mai corectă a nevoilor și așteptărilor consumatorilor, dar și asupra experienței reale în utilizarea noilor categorii de produse, în completarea studiilor și cercetărilor științifice existente deja.
Pagina consultării legislative este disponibilă AICI, unde procesul de consultare publică este deschis până în data de 17 iunie 2022. În 4 pași simpli, fiecare cetățean european se poate înregistra și poate transmite decidenților de la nivelul CE opinia proprie despre această inițiativă de reglementare și despre oportunitatea dezvoltării produselor alternative la fumat.
Deciziile în privința utilizării anumitor produse aparțin fiecăruia dintre noi, dar pentru a lua o decizie argumentată, avem nevoie de acces la surse de informare credibile și verificate, de un cadru de reglementare care să ia în considerare dovezile și argumentele științifice în susținerea reducerii riscurilor și, în final, de opțiuni și alternative care să răspundă nevoilor și așteptărilor diverse ale consumatorilor.
Obiectivul CIPRA este de a pune la dispoziția consumatorilor toate aceste informații, centralizate, pentru a facilita un proces decizional cât mai corect și realist.
* Conform studiului derulat de CIPRA în parteneriat cu Reveal Marketing Research, 2021
Distribuie acest articol