Alimentația vegană a devenit mai populară printre români

27 martie 2023
Imagine articol CIPRA

Preocuparea pentru sănătate, prevenția bolilor și grija pentru mediul înconjurător au  dus la integrarea din ce în ce mai frecventă a preparatelor vegane și raw vegane în alimentația oamenilor din întreaga lume, inclusiv a noastră, a românilor. Azi, o astfel de alimentație, ușoară și nutritivă în același timp, este preferată de tot mai multă lume.

Cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research și-a propus să evalueze percepțiile, atitudinile și comportamentele românilor cu privire la alimentația vegană și raw vegană în contextul în care, conform statisticilor, piața produselor de acest tip este în continuă expansiune, iar ele au devenit din ce în ce mai populare și în țara noastră.

Astfel, 52% dintre românii care locuiesc în marile orașe obișnuiesc să consume alimente vegane sau raw vegane, într-o măsură semnificativ mai mică tinerii de până în 24 de ani (35%). Un procent de 10% dintre respondenți consumă preparate vegane zilnic, în special cei cu vârste cuprinse între 35-44 ani (16%).

Cererea crește, la fel și oferta

Acum câțiva ani, cei care renunțau la consumul cărnii nu aveau multe opțiuni atunci când mergeau la supermarket sau la restaurant. Cererea mare pentru o astfel de preparate a dus însă la apariția mai multor restaurante cu meniu exclusiv vegan și a determinat restaurantele clasice să-și extindă opțiunile vegane și vegetariene. De asemenea, pe rafturile marilor magazine specialitățile vegetale sunt din ce în ce mai prezente și tot mai diversificate: burgeri, produse tartinabile, deserturi, înlocuitori de lapte/iaurt/cașcaval/pește.

Studiul Reveal Marketing Research a arătat că majoritatea românilor optează pentru produse vegane de câteva ori pe săptămână (28%) sau o dată pe săptămână (24%). Persoanele mature peste 55 ani consumă într-o mai mare măsură astfel de preparate de câteva ori pe săptămână – aceasta fiind și categoria de vârstă cea mai înclinată să postească (46% vs. 37% total eșantion). Cu o ofertă variată de produse vegane este foarte ușor să ții post, având mereu la îndemână un preparat gustos pe care-l poți achiziționa și consuma rapid.

Motivația principală pentru alimentația vegană: starea de bine

Motivele pentru care românii aleg o astfel de alimentație sunt diverse, în principal fiind vorba de sănătate și stare de bine. 39% declară că preferă să consume preparate vegane sau raw vegane pentru că au ales o alimentație sănătoasă ca stil de viață. 37% au alte convingeri, precum aceea că veganismul îi ajută să slăbească într-un mod sănătos sau nu sunt de acord cu practicile de obținere a cărnii. 42% dintre respondenți, cu vârste între 35-44 ani, sunt hotărâți în a-și menține actualul stil de viață.

Preferințe de consum

  • Conform studiului, 36% dintre cei care obișnuiesc să consume preparate vegane sau raw vegane le preferă în stare crudă sau pregătite foarte puțin termic.
  • Deși magazinele oferă o gamă variantă de produse vegane și raw vegane, 42% dintre respondenți preferă achiziționeze astfel de produse doar prin livrare la comandă.
  • 36% achiziționează ingrediente vegane pentru a le găti acasă, iar 25% aleg restaurantele. convenționale ce au în ofertă o gamă variată de astfel de produse.
  • Cele mai atente persoane la buget sunt categoriile de vârstă extreme, atât tinerii între 18-24 ani (54%), cât și persoanele mature de peste 55 ani (59%) preferând într-o măsură semnificativ mai mare să își pregătească singuri preparatele vegane acasă (vs. 36% total eșantion).
Distribuie acest articol