Dependența de ecrane afectează dezvoltarea copiilor
Există numeroase studii care demonstrează că timpul petrecut în fața ecranelor este asociat cu întârzierea dezvoltării la copiii mici. Află rezultatele studiului CIPRA și sfatul expertului nostru psihoterapeut cu privire la dependența de ecrane și învață să gestionezi programul familiei.
Un studiu al National Institutes of Health arată că minorii care au petrecut mai mult de două ore pe zi în fața ecranelor au obținut scoruri mai mici la testele de limbaj și gândire. Cercetarea a mai arătat că unii copii care petreceau mai mult de șapte ore pe zi în fața ecranelor au prezentat subțierea cortexului cerebral, zona creierului legată de gândirea critică și raționament.
Rezultatele unui studiu CIPRA realizat în mai-iunie 2024 despre viața de familie și provocările părinților în relația cu copiii arată că, în topul aspectelor care îi preocupă pe părinții români cu privire la binele copiilor lor se află dependența acestora de dispozitive digitale, pe primul loc (62%), urmată de riscul consumului de droguri (47%) și de confruntarea cu bullyingul, pe locul al treilea (42%).
Copiii mici au nevoie de interacțiune
Timpul excesiv petrecut în fața ecranelor poate inhiba capacitatea unui copil de a observa și experimenta activitățile zilnice necesare pentru a învăța despre lume. În momentul în care un copil are în fața ochilor un ecran, toată atenția lui se concentrează pe dispozitivul electronic. Însă un copil mic învață despre lumea care îl înconjoară mai ales prin joacă, explorând mediul înconjurător, atingând diverse obiecte, cu texturi diferite și observând adulții din viața lor, apoi imitându-i. Așadar, pe lângă limitarea timpului petrecut în fața ecranelor, este important să îl implici în învățare prin joc. Acest lucru stimulează capacitatea de rezolvare a problemelor și creativitatea.
Dezvoltarea limbajului se extinde rapid între 1 și 3 ani, iar studiile au arătat că cei mici învață limbajul cel mai bine atunci când interacționează cu adulții care vorbesc și se joacă cu ei.
Vârsta, un factor esențial
Matei Stănculescu, expert CIPRA, consilier psihologic, cofondator centrul EKA ne-a explicat de la ce vârstă ar trebui să aibă copiii acces la dispozitive electronice și cum ar trebui să gestionăm acest aspect.
„Academia Americană de Pediatrie descurajează accesul la ecrane pentru copii mai mici de 18 luni. După aceasta vârstă, consider că se poate oferi acces în mod responsabil la ecrane, de vreme ce tehnologia face oricum parte din viețile lor. Prin asta, mă refer la episoade ocazionale de 5-10 minute cu un conținut adaptat vârstei, ideal vizionat în compania unui adult, alături de care acel conținut să poată fi comentat/filtrat. Un soi de «mindful watching». 🙂 Este important ca după episodul respectiv să avem o discuție, să aflăm de la el ce a văzut acolo, ce i-a plăcut. În felul ăsta părintele îl poate ajuta pe copil la sedimentarea informației, stimularea imaginației și la dezvoltarea limbajului.“
Ecranele pot influența somnul și performanțele școlare
Producția de melatonină – hormonul somnului – se activează când apune soarele. Însă, expunerea la lumină albastră de la ecrane inhibă melatonina, ceea ce poate întârzia somnul. Programele TV sau jocurile mențin creierul și corpul alerte și mai puțin pregătite pentru somn. Așadar, atât copiii mici, cât și preadolescenții și adolescenții sunt afectați de utilizarea ecranelor seara și în timpul nopții. În plus, în cazul copiilor mai mari, prea mult timp petrecut pe rețelele sociale, precum și lipsa de somn, le pot afecta comportamentul și performanța la școală. De asemenea, s-a demonstrat că timpul excesiv petrecut în fața ecranelor și lipsa somnului sunt legate de obezitate, care la rândul său poate afecta stima de sine și poate duce la izolare socială.
Cum poți combate ecranele?
Tentația de a urmări conținutul furnizat de un ecran este mare. Un pas important este să stabilești limite clare de timp de utilizare zilnică a ecranelor, fie că este vorba de dispozitivele tip smartphone, fie că este vorba de TV. În plus, încearcă să vizionați împreună de câte ori este posibil un film sau videoclipuri. Comentează lucrurile văzute, discută cu cel mic, astfel încât să rețină anumite informații valoroase.
Controlează jocurile și aplicațiile la care are acces copilul pentru a fi sigur că sunt adecvate vârstei. La masă, setează ca regulă ca nimeni din familie să nu utilizeze ecrane. În plus, păstrează ora de culcare și asigură-te că înainte cu cel puțin o oră cei mici nu mai au acces la ecrane.
Limitează propriul timp petrecut pe telefon
Copiii vor face ceea ce văd că fac părinții lor. La o vârstă fragedă, părintele este cea mai importantă persoană din viața lor, așa că dacă te vor vedea în spatele unui ecran mai toată ziua, atunci vor considera că este normal să facă și ei același lucru. Stabiliți împreună planuri pentru petrecerea timpului liber – vizitați locuri noi din oraș, luați masa în oraș, faceți sport împreună cu cei mici.
Limitele, esențiale și în cazul copiilor mai mari
Matei Stănculescu ne-a explicat cât timp petrecut cu telefonul, tableta sau televizorul ar trebui să nu depășească sub nicio formă copiii noștri. Important este ca părinții să fie de acord asupra unor reguli și să nu se contrazică reciproc, pentru că este important să transmită un mesaj unitar copilului.
„Pentru un copil de 7-8 ani, m-aș duce către acces la ecrane cel mult o oră pe zi. Dar nu înainte de culcare și nu în timpul meselor, nu în timpul temelor sau în spațiul în care doarme. Este important să aibă acces doar la conținut recomandat vârstei, iar tu ca adult să filtrezi la rândul tău conținutul. E o vârstă la care putem începe să discutăm despre riscurile la care se expune (eg. Cyberbullying-ul), dar și despre importanța gândirii critice cu privire la acel conținut. Dacă este vorba despre jocuri pe telefon, consolă sau PC, caută să te implici cât mai mult. Joacă-te și tu cu el și caută să descarci jocuri care să-i fie cu adevărat de folos, să-l ajute cu orientarea în spațiu, gândirea strategică, îmbunătățirea reflexelor etc. Dacă vorbim despre filme sau desene, din nou, fii curios, pune-i întrebări, te vor ajuta și pe tine să afli mai multe despre ce-i place și cum înțelege lucrurile. Și, cel mai important, creează-i cât mai multe contexte de joacă liberă, de mișcare, momente și spații tech-free.“
Distribuie acest articol